Lengyelországban jártunk

Az Erasmus+ pályázat keretében 8 fős delegáció indult január 29-én reggel Sarkadról a lengyelországi Sadownéba. Szőke Csaba projektkoordinátor, Adamik Csilla, Fazekas Ildikó, Fodor Menta, Kocziha Boglárka, Tar Beatrix, Tokai Eszter és jómagam.

Néhány órás vonatozás után a Liszt Ferenc Repülőtérről repülőgéppel jutottunk el Lengyelország fővárosába, Varsóba. Miután a különböző országok (Németország, Olaszország, Anglia, Dánia, Törökország) delegációi összegyűltek, buszon utaztunk tovább Sadownéba. Vendéglátóink nagy szeretettel fogadtak bennünket. A diákokat (köztük a mi lányainkat is) különböző családok „vették magukhoz”, a tanárok pedig egy szállodában tértek nyugovóra.

Másnap reggel ünnepélyes keretek között megnyitották a rendezvényt, majd megkezdődtek a foglalkozások. A közös nyelv, az angol segítségével kezdetét vette az ismerkedés. (Az eleinte „döcögős szekér” lassan beindult, és a hét végére szép barátságok köttettek.)

A délelőtt folyamán még különböző, előzetesen elkészített prezentációkat kellett bemutatniuk a csapatoknak Lengyelország és a mi országunk témájában.

Ebéd után rövid sétát tettünk Sadownéban, majd ellátogattunk a helyi Önkormányzat épületébe, ahol a város vezetői köszöntöttek bennünket.

Másnap a társadalmi sztereotípiákkal kapcsolatos prezentációkat kellett egymás elé tárniuk a fiataloknak, illetve ezeket közösen értékelniük. A bántalmazásról szóló szerepjátékok szellemesek, elgondolkodtatóak voltak. Ugyanezt elmondhatjuk a harmónia témájában forgatott filmekről is.

Ezen programok alatt a tanárok „kerekasztal” beszélgetést folytattak a különbözőségekről.

A diákok körében talán a legnagyobb tetszést aratott program a délutáni tánctanítás volt. Megható volt látni, amint a félénkséggel, bizonytalansággal induló „táncikálás” – a házigazdáknak köszönhetően – a végére fergeteges táncmulatsággá alakult. Ekkor tört meg igazán a jég… Érzékelhető volt, hogy a néptánc milyen erős összekötő kapocs tud lenni a különböző nemzetek fiatalsága között. Többen még az esti diszkó alatt is erről „nosztalgiáztak”.

A harmadik napon a közeli településeken tettünk látogatást. Liw gótikus kastélyát csodálhattuk meg, Wegrówban pedig a városvezetés fogadott bennünket nagy szeretettel. A régióról készült látványos film megtekintése után különböző ajándékokkal kedveskedtek nekünk.

Mély nyomot hagyott a fiatalokban a treblinkai koncentrációs tábor maradványainak látványa és a múzeum dolgozói által nyújtott tájékoztatás az ott történt szörnyűségekről.

A negyedik napot a Sadownétól körülbelül 100 km-re lévő Varsóban töltöttük. A főváros teljes téli szépségében tárult elénk. Sűrű hóesésben róttuk az utcákat, és csodáltuk a szebbnél szebb épületeket, tereket. Több órát töltöttünk a „Varsói Felkelés”- nek emléket állító rendkívül látogatott múzeumban. Sok ismeretet szereztünk az eseménnyel kapcsolatban. Egy elegáns étteremben elfogyasztott finom ebéd után Varsó egyik nagy bevásárló központjában nézelődhettek és ajándékokat vásárolhattak a résztvevők. Ezután esti séta következett. Nem mindennapi látvány tárult elénk. A belváros karácsonyi fényárban úszott. A hatalmas, feldíszített, kivilágított fenyők, lámpaoszlopok, fák, bokrok, épületek lenyűgöztek mindannyiunkat.

Másnap történt meg az előzetesen elkészített esszék, plakátok bemutatása, az otthon forgatott utcai interjúk levetítése, illetve ezek közös értékelése.

A záró ceremóniát is emlékezetessé tették a szervezők. A végső összegzésen túl színvonalas műsorral készültek. Sosem fogjuk elfelejteni a lengyel fiatalok gyönyörű öltözetben bemutatott táncát.

Még a délután, az este is tartogatott meglepetéseket. A tankonyhában közösen főzőcskézhettek a diákok, koktélokat készíthettek, sőt a közeli erdőben a tél közepén kolbászt, húst süthettek nyárson. A gyerekek ezek után „ideiglenes családjukkal” hazatértek, a tanárok pedig a záró, ünnepi vacsorán vettek részt.

A másnap, a szombat a többség számára a hazautazás napja volt. Csupán a két olasz város, San Severo és Benevento küldöttsége, valamint mi, sarkadiak maradtunk. Gyermekeink számára a nap legszebb eseménye a korcsolyázás volt egy varsói stadion jegén, no meg egy újabb vásárlási lehetőség.

Vasárnap mi is elhagytuk Lengyelországot. Sok élménnyel, új ismeretekkel, „érzelmekkel” tértünk haza.

Az Erasmus+ pályázat következő állomása Dánia lesz, áprilisban.